Reskill? Upskill? Tweak?
Under det senaste 1,5 året har vi alla på ett eller annat sätt tvingats till förändring på grund av den rådande pandemin. En del förändringar har varit till det negativa, såsom att vi inte fått krama om våra nära och kära. Men en del förändringar har lett till positiva saker, till exempel så har det blivit enklare att arbeta på distans och nya e-tjänster har utvecklats.
Genom att vara öppen för förändringar och ta vara på möjligheterna kan du utveckla dina kompetenser och bli mer attraktiv på arbetsmarknaden. Jag tänkte därav dela med mig av några av mina erfarenheter kring kompetensutveckling och att bli egenföretagare inom copywriting och digital kommunikation, mitt under pandemins framfart.
Förändrad arbetsmarknad – nya förutsättningar?
Många har precis som jag säkert upplevt en viss tröghet på arbetsmarknaden. Företag har avvaktat med att ta in externa tjänster och min känsla är att det tagit längre tid att komma i kontakt med folk rent generellt. Men oavsett hur trögrörlig arbetsmarknaden än tycks vara så kan du alltid styra över hur du förhåller dig till förändring och kompetensutveckling. Ett sätt är att utvärdera om du ska fokusera på reskill, upskill eller tweak, för att bli mer attraktiv på arbetsmarknaden.
Upskill, reskill eller tweak – vad passar dig?
Reskill kan vara lämpligt om du har gått en specialistutbildning och märker att jobben inom din nisch blir allt färre. Du kanske exempelvis är utbildad till att använda ett visst system eller vissa verktyg som blivit utdaterade. Det kan i sådant fall finnas ett värde i att införskaffa nya kunskaper, exempelvis genom en utbildning som är särskilt inriktad på någonting som det finns ett stort behov av på arbetsmarknaden.
Vid upskill kan du vidareutveckla redan befintliga kunskaper – till exempel genom en fortsättningsutbildning eller ”learning by doing” av nya saker inom ditt verksamhetsområde.
Ett ytterligare alternativ är att tweaka dina tjänster och din profil, ett exempel på detta är restauranger som börjat erbjuda hemleverans och leverans till bilen.
Så använde jag mig av kompetensutveckling i min verksamhet
Det är inte ovanligt att det sparas in på intern och extern kommunikation när tiderna på skralare. Men konsekvenserna av att prioritera bort kommunikationsarbetet märks på lång sikt, då majoriteten av alla företag behöver en utarbetad kommunikationsstrategi för att vara lönsamma.
Mitt arbete har därför i hög grad handlat om att identifiera var mina kunder befinner sig och hur jag på ett smidigt sätt kan underlätta deras vardag, samtidigt som jag stärker deras kundrelationer och legitimitet på marknaden.
För att enklare kunna åstadkomma detta har jag använt mig av upskill, då jag dels lärt mig nya verktyg och system för att kunna bistå mina kunder med den hjälp de eftersöker, dels genom kurser. Jag har bland annat gått en kurs i nudging, vilket handlar om att påverka människors beteenden i önskvärd riktning, till exempel på en hemsida.
Vilket spår väljer du i din kompetensutveckling?
Är det reskill, upskill eller tweak, eller är det en kombination? Kommentera gärna och dela med dig av dina erfarenheter av förändringar på arbetsmarknaden under pandemin och hur du förhåller dig till kompetensutveckling. 😊
0 kommentarer