Detta är del två i en artikelserie om hur du blir en framgångsrik frilansande copywriter. Tipsen är för dig som vill bli frilansare oavsett yrke, även om jag här främst utgått från egna erfarenheter i rollen som copywriter. Om du inte redan läst del ett så hittar du den här!
Var öppen och låt nuläget styra dina uppdrag
När du börjar din nya bana som frilansare är det viktigt att acceptera ditt utgångsläge. Om du har orealistiska förväntningar på dig själv och din omgivning kan det bli oerhört slitsamt när verkligheten inte är vad du önskar. Har du inte redan kunder eller en annan inkomstkälla så kan du inte vara kräsen med vilka uppdrag du tar till en början. I takt med att du bygger upp ett nätverk och en likviditet kan du i högre grad välja vilka företag och personer du jobbar med.
Skaffa referenser och en portfolio
Till en början bör ditt fokus ligga på att bygga upp en portfolio med exempel på tidigare arbeten som du kan visa upp när du söker nya uppdrag. Om du gjort skrivjobb tidigare som anställd, som student eller i andra sammanhang kan du använda detta.
När du är ny på marknaden kan det till en början vara smart att erbjuda dina tjänster gratis i utbyte mot material till din portfolio och referenser. Detta kan vara en fot in för att få göra uppdrag mot ersättning längre fram och att bygga upp ett nätverk. I takt med att du samlar på dig material och referenser vågar fler prova dina tjänster.
Kartlägg ditt nätverk – vilka är dina A, B och C- kontakter?
Om du inte redan har flera kunder är det en bra idé att börja med att gräva där du står. Vänd dig till ditt kontaktnät för att se om det finns några personer som kan ge dig referenser eller en fot in någonstans. Se över vilka personer som finns bland dina sociala medier, e-post, adressbok i telefonen, tidigare arbeten, familj med mera. Ett personligt nätverk består vanligtvis av allt från ett par hundra till flera tusen kontakter.
Definiera samtliga kontakter utifrån ABC- systemet:
A-kontakter: De personer som du har regelbunden kontakt med och som står dig närmast. Denna grupp består i regel av partner, familj och nära vänner. De flesta har någonstans mellan 1-10 personer i denna kategori och dessa personer är livsnödvändiga för oss. Vissa personer kan ha fler än 10 A-kontakter men mycket mer än det hinner du knappast med. Om någon av dessa personer hade varit en ingång till ett jobb eller referens hade du förmodligen redan vetat om det, men det är ändå bra att fråga och se om dessa kontakter kan hjälpa dig på något sätt. Det är inte ovanligt att personer som är nya på marknaden får sina första kunder via en förälder exempelvis.
Ibland kan bearbetningen av denna kategori vara en besvikelse, eftersom du tänker att det är dessa personer som vill hjälpa dig mest. Men ibland kan det vara så att dessa personer har en så pass bestämd bild av dig och er relation att de har svårt att förstå ditt “nya jag“ som frilansare. Om dessa kontakter drivs av rädsla så kan de dessutom bli negativa och skeptiska. Kom ihåg att det är deras egen rädsla som projiceras på dig och ingenting som nödvändigtvis har med verkligheten att göra. Sammanfattningsvis kan alltså A-kontakterna vara den naturliga vägen till det första uppdraget, samtidigt som de ibland också kan vara ett hinder för dig. Detta beror helt på vilken typ av människor som omger dig.
B-kontakter: Det är här den största potentiella guldgruvan vanligtvis finns. B-kontakter är personer som du känner och som du pratat med någon gång under det senaste året, samtidigt som ni inte har någon närmare relation. Oftast hittar vi tidigare arbetskollegor och studiekamrater i denna grupp. Denna kategori består oftast av ungefär fem gånger så många personer som A-gruppen, beroende på vad du sysselsatt dig med den senaste tiden.
Dessa kontakter är många gånger personer som det känns naturligt att kontakta och som gärna hjälper dig om de har möjlighet. Om någon av dina B-kontakter känner någon som har behov av dina tjänster, kanske själv ser ett behov av dem eller skulle tycka det var roligt att jobba med dig, kan det vara dörren in till ett uppdrag. Lägg ett extra krut på dessa kontakter – ta reda på vilka problem de brottas med som du skulle kunna hjälpa dem med. Få dem att se möjligheten med att anlita dig.
C-kontakter: Detta är den största gruppen i ditt nätverk. C-kontakterna består av de personer som du inte pratat med på flera år, exempelvis barndomsvänner eller gamla kollegor, studiekamrater och släktingar. Eller personer som du knappt vet vem det är fast ni ändå är ”vänner” eller följer varandra i sociala medier. Denna grupp behöver du inte lägga särskilt mycket tid på men det är ändå bra att veta om att den finns. Se om du kan komma på något sätt för att få dem att veta om att du blivit en frilansande copywriter, utan att berätta det personligen till varje kontakt. Ett bra sätt att göra detta på är att kommunicera om din nya sysselsättning i de sociala medier du använder. Du kan också bjuda in kontakterna till dina företagssidor om du skapat sådana.
Det finns en chans att du når genom bruset till en eller flera av dessa kontakter. Exempelvis kan det vara någon som befinner sig i en liknande situation och som blir nyfiken på dig och vill starta ett samarbete. Du kan också se dessa kontakter som informationsbärare, kanske är det någon som sprider ett inlägg i sociala medier vidare eller berättar för någon om dina tjänster. Möjligheterna med att frilansa i det digitala landskapet är stora och spännande öppningar kan komma när du minst anar det bara du visar att du finns.
Var uthållig: jobba smart och bra – inte hårt
Uthållighet är alltid en viktig egenskap när du ska driva verksamheten framåt och få en långsiktig framgång. Låt inte en person eller händelse slå ner dig, utan se det som en lärdom som du har nytta av på sikt. Det är också bra att vara förberedd på att du behöver lägga ner en hel del tid och arbete. Du vet inte på förhand exakt vad som kommer att krävas av dig mer än att det sannolikt kommer att krävas mer än vad du har erfarenhet av om du inte drivit eget tidigare. Så fokusera inte så mycket på att jobba hårt utan snarare bra och smart. Ta pauser när du känner att du behöver det och var noggrann med återhämtningen.
I vårt samhälle används orden “jobba hårt” ofta på ett sätt som leder till att folk blir utbrända snarare än energifyllda. Det är viktigt att komma ihåg att “jobba hårt” inte bör innebära att du “tar i” så mycket du kan, utan att du har fokus på det du bestämt dig för att göra. Hitta ett avspänt fokus där du får saker gjorda utan att behöva visa för dig själv eller någon annan att du “tar i”.
Var öppen och lyhörd – bjud på dig själv och visa att du är flexibel. Som frilansare kan du erbjuda en bättre service än de flesta byråer och etablera en personlig kontakt som många företagare uppskattar, kom ihåg att detta är en styrka du har. Och återigen – var uthållig! Ibland kan det krävas 100 kontakter innan du hittar rätt. Testa olika metoder som att bearbeta listor med företag från allabolag.se eller prata med lokala företag i närheten där du bor. Kom ihåg att bakom varje framgångssaga ligger det tusen bakslag. 😊
Detta var allt för del två. I del tre kommer jag att ge tips på hur du hittar ditt fokus.
Lycka till!
0 kommentarer